forma twierdząca | forma pytająca | forma przecząca | |
1 os. lp. | j’ai | est-ce que j’ai? | je n’ai pas |
2 os. lp. | tu as | as-tu? | tu n’as pas |
3 os. lp. | il/elle/on a | a-t-il?, a-t-elle?, a-t-on? | il/elle/on n’a pas |
1 os. lm. | nous avons | avons-nous? | nous n’avons pas |
2 os. lm. | vous avez | avez-vous? | vous n’avez pas |
3 os. lm. | ils/elles ont | ont-ils?, ont-elles? | ils/elles n’ont pas |
Musimy sobie na początku uświadomić, iż powyższa tabela nie zawiera wyłącznie odmiany franc. avoir w czasie teraźniejszym. Oprócz form avoir zawiera ona również:
‒ formy zaimków osobowych nieakcentowanych,
‒ reguły tworzenia pytań (przez est-ce que i inwersję),
‒ reguły tworzenia przeczeń,
‒ przykłady elizji (j’ai ≤ je ai, n’ai ≤ ne ai itd.).
Często popełnia się błąd polegający na uczeniu się większej liczby informacji, niż się uczącemu wydaje, i większej, niż jest to w rzeczywistości potrzebne. Owszem. nie sposób odmienić franc. avoir bez zaimków, ale odmiana zaimków to osobne zagadnienie. Tak samo jak tworzenie pytań, tworzenie przeczeń i zasady elizji. Te informacje uczący się języka francuskiego zapewne posiada na etapie nauki czasownika nieregularnego, jakim jest avoir. A nawet jeśli nie, to osobiście proponowałbym nie mieszać tych zagadnień, lecz nauczyć się ich oddzielnie, a nie wszystkich na raz.
Tak więc w istocie należy zapamiętać tylko poniższe formy wraz z ich przyporządkowaniem do liczby i osoby:
1 os. lp. | ai | /e/ |
2 os. lp. | as | /a/ |
3 os. lp. | a | /a/ |
1 os. lm. | avons | /avɔ̃/ |
2 os. lm. | avez | /ave/ |
3 os. lm. | ont | /ɔ̃/ |
Do form dodano wymowę. Można by położyć nacisk na naukę wymowy ‒ byłoby to łatwiejsze ze względu na mniejszą liczbę głosek. Jednak pamiętając wymowę, trudniej byłoby odtworzyć pisownię ze względu na to, iż w powyższych formach wiele liter jest niemych (np. <s> w as, <t> w ont itd.). Nie da się odtworzyć niewymawianych liter na podstawie samej wymowy: musielibyśmy dodatkowo zapamiętać, że w 2. os. lp. głosce /a/ w zapisie towarzyszy nieme <s>, a w przypadku /a/ z 3. os. lp. nie ma żadnej litery niemej. Lepszym rozwiązaniem będzie nauka pisowni.
Nasz zestaw form możemy zredukować jeszcze bardziej: w 1. i 2. os. lm. pojawiają się częste w odmianie czasowników francuskich w czasie teraźniejszym końcówki -ons /ɔ̃/ i -ez /e/. Jeśli pamiętamy je z odmiany czasowników regularnych, nie musimy się ich specjalnie uczyć. Tak więc mamy do zapamiętania następujące formy:
1 os. lp. | ai |
2 os. lp. | as |
3 os. lp. | a |
1 os. lm. | av- |
2 os. lm. | av- |
3 os. lm. | ont |
Uzyskaliśmy więc krótkie ciągi liter, które trzeba powiązać albo z wartościami kategorii fleksyjnych (osobami i liczbami), albo zapamiętać w ciągu. Najłatwiejsze będzie to drugie niż wiązanie z osobami i liczbami.
Ciągi liter <ai, as, a, av, av, ont> są abstrakcyjne. By ułatwić sobie ich zapamiętanie musimy je wzmocnić w jakiś sposób, np. słowami pomocniczymi [metoda słów pomocniczych]:
ai > jAJo
as > ASia
a > Amputować
av av > awaryjnie awaryjny
ont > mONTer
Teraz trzeba te słowa połączyć. Przykładowe słowa pomocnicze pozwalają ułożyć dość makabryczną historyjkę pomocniczą [metoda historyjek]: „Jajo Asia amputowała awaryjnie awaryjnemu monterowi telewizji kablowej”. Historyjka jest dobra, ponieważ jest śmieszna, zawiera w sobie także czarny humor i podteksty erotyczne. Brakuje w niej jednak miejsca dla jej autora.
Powyższe słowa pomocnicze i historyjka są jedynie przykładami. Każdy uczący się odmiany avoir powinien wymyślić własne słowa i swoją historyjkę lub użyć innych metod.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz