Nie spotkałem się (jeszcze) ze spójnym modelem teoretycznym mnemotechniki zawierającym klasyfikację metod. A taka klasyfikacja jest przydatna nie tylko do zapełnienia miejsca w poradnikach i blogach, ale również po to, by lepiej unaocznić, na czym polega tworzenie tzw. pośredników (symboli) mnemonicznych (por. notatka nr 2), jak można to robić i jakie kombinacje sposobów są możliwe, a nawet niewykorzystane. Klasyfikacja pozwala również uchwycić metody proste, o których była już mowa w poprzedniej notce, a to jest konieczne do tworzenia złożonych technik dostosowanych do konkretnego materiału.
Pośredniki mnemoniczne (czyli techniki mnemoniczne) można podzielić ze względu na ich charakter ‒ czym w istocie są. Może to być:
‒ słowo ‒ np. metoda słów zastępczych, metoda akrostychu;
‒ tekst, czyli ciąg słów, np. w metodzie akronimów rozumianych jako w istocie metodę tekstów (klasyczny przykład: moja wieczne zapracowana mama jutro upiecze nam placek);
‒ narracja, czyli również ciąg słów, przy czym nie jest konieczne dokładne zapamiętywanie danej opowieści, np. metoda historyjek, metoda łańcucha historyjek;
‒ reguła ‒ również ciąg słów, których także nie trzeba zapamiętywać dokładnie, jednak nie opisują one ciągu wydarzeń (lub przynajmniej jednego wydarzenia), lecz jakąś relację, związek między zwykle abstrakcyjnymi obiektami;
‒ wyobrażenie, czyli obraz tworzony w umyśle;
‒ obraz ‒ jw., tylko obraz umysłowy zostaje przeniesiony (utrwalony) w jakimś materiale, słowem: narysowany (choć można by go równie dobrze… wyrzeźbić).
Każdy pośrednik mnemoniczny zawiera pewien zbiór informacji przeniesionych z materiału nauczania. Można więc podzielić metody mnemonicznie według przybliżonej relacji ilościowej między informacjami zawartymi w pośredniku a informacjami w materiale nauczania:
‒ metody zbrylające ‒ informacji w pośredniku jest mniej niż w materiale, np. metody odkrywania reguł, podobieństw, pewne realizacje metody słów zastępczych;
‒ metody zastępujące ‒ liczba informacji w pośredniku i materiale jest zbliżona, przykładem mogą być niektóre metody zakładkowe;
‒ metody obudowujące ‒ informacji w pośredniku jest więcej niż w materiale, co oznacza, iż tworząc pośrednik dodajemy do niego jakieś informacje zbędne; taka sytuacja ma miejsce w metodzie historyjek.
Oba podziały wzajemnie się krzyżują. Wiele metod ‒ zależnie od tego, z jaką pododmianą i realizacją mamy do czynienia ‒ można umieścić w kilku kategoriach. Najważniejsze grupy technik i metody proste można roboczo i z pewnym uproszczeniem zaklasyfikować do następujących kategorii:
metody zbrylające | metody zastępujące | metody obudowujące | |
metody słów | metody zakładek metoda akronimu metoda akrostychu | metody alfabetów metody zakładek | |
metody tekstów | metody tekstów pomocniczych metoda rymowanek | ||
metody narracji | metoda historyjek metody łańcucha | ||
metody reguł | metody odkrywania | ||
metody wyobrażeń | metoda wyobrażania metody łańcucha | ||
metody obrazów | metoda obrazu pomoc. | metoda obrazu pomocniczych | metoda ilustrowania |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz