czwartek, 3 marca 2011

5. Metoda ogólnej liczby

Jest metodą maksymalnie zbrylającą, przez co nie można po niej zbyt wiele oczekiwać. Polega na zapamiętaniu ogólnej liczby elementów, które trzeba pamiętać i odtwarzać z pamięci. I to wszystko. Daje to ogólny schemat ‒ informację, ile wspomnień mam przywołać. 

Np. chcę sobie teraz przypomnieć czasy angielskie. Przypominam sobie liczbę 16. Mogę tę liczbę rozbić na 4 x 4 (4 czasy typu present, past, future i conditional x 4 czasy typu simple, continuous, perfect simple i perfect continuous), czyli 3 + 1 x 2 + 2 (3 czasy „normalne”, tj. jak w polskim: teraźniejszy, przyszły, przeszły + jeden nietypowy: warunkowy x 2 czasy o pojedynczej nazwie uszczegóławiającej ‒ simple, continuous + 2 czasy o nazwach uszczegóławiających złożonych ‒ perfect simple i perfect continuous). Tym samym połączyłem metodę ogólnej liczby z [metodą odkrywania związków]. Można by ewentualnie mówić o pododmianie ‒ metodzie szczegółowych liczb lub zespołów liczb (nie mylić z liczbami zespolonymi;).

Oczywiście sama liczba „16” nie powie mi, że w czasie conditional perfect simple operatorem jest would, a czasownikiem pomocniczym ‒ to have w formie podstawowej, lecz nie temu służy ta metoda. Ułatwia mi ona przypomnienie sobie tych szczegółów (nazw, schematów zdań), jest jakby pustą tabelą: 


















którą mogę wypełnić: 

present simple
past simple
future simple
conditional simple
present continuous
past continuous
future continuous
conditional continuous
present perfect
past perfect
future perfect
conditional perfect
present perfect cont.
past perfect cont.
future perfect cont.
conditional perfect c.

Metoda ogólnej liczby jest metodą prostą. Zapamiętanie samej liczby można sobie ułatwić innymi metodami mnemonicznymi (będziemy wtedy używać metody złożonej), a tych odnośnie do liczb jest całe mnóstwo: zakładki cyfrowe, zakładki liczbowe, haki, alfabety, akronimy, rymowanki…

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz