Co to jest stopa (taka rytmiczna, metryczna, dotycząca metrum)?
Stopa to najmniejsza jednostka rytmiczna wersu, powtarzająca
się, o ustalonej budowie sylabiczno-iloczasowej lub sylabiczno-akcentowej. Mówiąc
po naszemu, to powtarzająca się w wersach wiersza grupa sylab o takiej samej
ilości sylab, z której określona (np. pierwsza lub druga, lub trzecia itd.)
jest długa (w językach, w których długość sylab ma znaczenie, np. starogrecki,
angielski współczesny) lub akcentowana (w językach, w których akcent ma
znaczenie, np. polski, rosyjski).
Budowę stopy zapisuje się schematyczne przy użyciu symboli:
– w systemach iloczasowych (mających długie i krótkie sylaby):
sylaba krótka: U,
sylaba długa: –;
– w systemach akcentowych (mających akcentowane i
nieakcentowane sylaby):
sylaba nieakcentowana: –,
sylaba akcentowana: *
Poniżej przedstawiam stopy akcentowe, gdyż o takich można
mówić w języku polskim:
Stopy 2-sylabowe:
* –
trochej (chorej)
|
– *
jamb
|
* *
spondej
|
|
– –
pirrychej
|
Stopy 3-sylabowe:
* – –
daktyl
|
– * –
amfibrach
|
– – *
anapest
|
* * –
antybakchej
(palimbakchej)
|
* – *
amfimacer
|
– * *
bakchej
|
* * *
molos
|
||
– – –
trybrach
|
Stopy 4-sylabowe:
* – – –
peon I
|
– * – –
peon II
|
– – * –
peon III
|
– – – *
peon IV
|
* * – –
jonik opadaj.
|
– * * –
antyspast
|
– – * *
jonik wzrast.
|
|
* – – *
chorijamb
|
|||
* – * –
dytrochej (dychorej)
|
– * – *
dyjamb
|
||
– * * *
epitryt I
|
* – * *
epitryt II
|
* * – *
epitryt III
|
* * * –
epitryt IV
|
* * * *
dyspondej
|
|||
– – – –
proceleusmatyk
|
Etap I nauki: segregowanie
Od razu odrzućmy sobie epitryty:
nazwa sugeruje, że mamy coś na początku (epi) i jakieś 3 (tri) elementy dalej.
Nie trudno więc zapamiętać, że jest to jedna sylaba nieakcentowana + 3
akcentowane. Zupełnie regularne są odmiany epitrytu: epitryt I – I sylaba
nieakcentowana, epitryt II – druga sylaba nieakcentowana itd.
Wyrzućmy też z naszej listy peon. Po podwojeniu nazwy uzyskamy „peonpeon”, a więc 4 sylaby
[pe.on.pe.on] z akcentowaną przedostatnią sylabą [pe.onˈpe.on], czyli –
uogólniając – 4 sylaby, z czego jedna akcentowana. Poza tym peon ma regularne odmiany:
peon I – akcent inicjalny, peon II – akcent proparoksytoniczny itd.
Zostawmy też podwójne stopy: dyspondej to 2 spondeje, dytrochej
to 2 trocheje, a dyjamb to 2 jamby.
Prawda, że proste?
Zauważmy też, że antybakchej
to odwrotność bakcheju. Tak więc wystarczy zapamiętać bakchej, a już sami potem
wykombinujemy, co oznacza antybakchej.
Joniki też mają
bardzo prostą budowę: jonik opadający zaczyna się wysoko, by opaść nisko,
przeciwnie do joniku rosnącego. Wystarczy więc zapamiętać, że jonik, to 2
sylaby akcentowane + 2 nieakcentowane (w tej lub odwrotnej kolejności).
Dzięki powyższe selekcji tabele do prawdziwego zakucia staną
się nieco bardziej przejrzyste:
* –
trochej (chorej)
|
– *
jamb
|
* *
spondej
|
|
– –
pirrychej
|
* – –
daktyl
|
– * –
amfibrach
|
– – *
anapest
|
|
* – *
amfimacer
|
– * *
bakchej
|
* * *
molos
|
||
– – –
trybrach
|
|
|
|
|
* * – –
jonik opadaj.
|
– * * –
antyspast
|
|
|
* – – *
chorijamb
|
|||
|
|
||
|
|
|
|
|
|||
– – – –
proceleusmatyk
|
A z 28 nazw zrobiło nam się 15.
Etap II nauki:
Teraz możemy zacząć prawdziwą kombinatorykę mnemoniczną:
Trochej –
zauważmy, że nazwa jest akcentowana tak jak sama stopa: [ˈtrɔ.xej] = * –,
poza tym to trochę krótka stópka…
Jamb – zmieńmy na
„iamb” i już mamy podpowiedź do liczby sylab i położenia akcentu: [ˈjamb]
(akcent na ostatniej i zarazem pierwszej, i jedynej sylabie), [i.amb] (2
sylaby). Możemy też jamb skojarzyć z ang. „lamb” – jamb to takie… cielątko,
które idzie, gdzie mu każą.
Spondej to
spodnie na szelkach – i wszystko jasne.
Pirrychej to
prychający na boki koń, a schemat stopy – – pokazuje trajektorie lotu śliny.
Daktyl – powiedzmy
sobie: „o!, daktyl”, i już mamy akcent na pierwszej sylabie i dwie sylaby
słabiej akcentowane.
Amfibrach przypomina
amfiteatr z najważniejszym środkiem (–^–), poza tym jest akcentowany dokładnie
tak jak stopa, którą oznacza: [amˈfi.brax] = – * –.
Anapest – „pest”
to po angielsku szkodnik. Możemy NA szkodnika nadepnąć, a jeśli nie znamy
angielskiego „pest”, możemy się natknąć NA pestkę w jakimś owocu i to ona
będzie najważniejsza, a więc – akcent na ostatniej sylabie (wbrew wymowie):
[a.naˈpest].
Amfimacer to gość
na amfetaminie macający wszystko, co się da, a schemat stopy * – * to zarys nacierającego amfetaminiarza i jego łapsk.
Bakchej to z
kolei facet z Ameryki, który zawsze siada z innymi z tyłu, czyli mówi: „hey,
let’s go at the back” (‘hej, chodźmy na tył’).
Molos to kolos na
3 nogach.
Trybrach to trzy
tryby o spiłowanych zębach, a więc wszystko idzie gładko, nic nigdzie nie
zgrzyta, a więc nie ma nigdzie akcentu na 3 sylabach.
Jonik to konik na
2 parach nóg, który właśnie skacze na 2 inne miejsca (po jednym na każdą parę
nóg), a więc to 2 sylaby akcentowane + 2 nieakcentowane.
Chorijamb to
chojraki, tchórzliwe psy, które w momencie uciekły w oba przeciwległe kąty.
Proceleusmatyk to
z procy strzelający astmatyk o dużej celności (trafił wszystkie 4 miejsca).
Zostaje antyspast
o nazwie przypominającej angielskie „ants” ‘mrówki’, które właśnie wybudowały
sobie mrowisko _/\_.
Na koniec powtórka
Dopisz właściwy schemat stopy do nazwy:
amfibrach
amfimacer (kretyk)
anapest
antyspast
bakchej
chorijamb
daktyl
dytrochej (dychorej)
dyjamb
dyspondej
epitryt I, II, III, IV
jamb
jonik wzrastający i opadający
molos
antybakchej (palimbakchej)
peon I, II, III, IV
pirrychej
proceleusmatyk
spondej
trybrach
trochej (chorej)
Dopisz nazwę do schematu stopy:
– –
– –́
–́ –
–́ –́
– – –
– – –́
– –́ –
– –́ –́
–́ – –
–́ – –́
–́ –́ –
–́ –́ –́
– – – –
– – – –́
– – –́ –
– – –́ –́
– –́ – –
– –́ – –́
– –́ –́ –
– –́ –́ –́
–́ – – –
–́ – – –́
–́ – –́ –
–́ – –́ –́
–́ –́ – –
–́ –́ – –́
–́ –́ –́ –
–́ –́ –́ –́
Dzięki. Od dawna w zakurzonym kącie mojej pamięci zalegała potrzeba ostatecznego wyjaśnienia tej kwestii. Dzięki Tobie mam teraz kompendium...
OdpowiedzUsuńDzięki, przyda się na jutrzejsze kolokwium :))
OdpowiedzUsuń